--

--

コメント

スポンサーサイト

上記の広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。
新しい記事を書く事で広告が消せます。

TEX加藤

私も学期末の感想を見ながら癒されています。記名式なので、何も書いていないのはネガティブだったんだろうな、と思いつつ、生徒の意見を明日への糧にしています。生徒の喜びの声こそが、教える仕事のやりがいですよね。1年間お疲れ様でした。私は再来週5日間の集中講座を行うことになりました。うな丼と生徒の笑顔を励みにして頑張ろうと思います。

03

05

01:20

Aya

TEXさんが担当される学生のコメントには可愛いイラストが添えられていることが多いですが、それは先生に対する信頼と親近感(=これ大事)のあらわれだと思います。講師の仕事は受講生からダイレクトに反応がもらえるので緊張もしますが、それだけやりがいも感じますよね。1年間お疲れ様でした。
春季集中講座も担当されるんですね。学生はラッキーだなぁ。うな正5連チャンが個人的に羨ましい!


03

05

15:18

このコメントは管理人のみ閲覧できます

03

05

21:51

Aya

Thank you for sharing the speech draft you've been working on for days!

Every time I read your speech, I cannot help thinking "He should make his living as a professional speech writer!" Honestly, I'd like you to write English speeches for Japanese politicians who have to show their global presence in the interest of our country ;-) Or at least, I'd like you to be MY speechwriter in case that I need to make a powerful, decent, and nicely constructed English speech to attract a huge audience. (It's very unlikely, though.)

Looking back my English learning life after achieving 990 a few years ago, I can't deny that something must've changed. Career-wise, achieving 990 gave me "face validity" as an instructor who teaches TOEIC classes to gain trust from my students. In terms of English-learning, nothing significant happened to me since then, actually. I conceive that it's partly because I didn't aim to achieve 990 in the first place. You may not believe it, but I was not very desperate to be a 990 achiever at that time and did not study hard to become one as many TOEIC learners do that I know of. What I was thinking then is "It's nice to achieve 990 SOMETIME in the future..." and the like. So I sometimes wonder whether I'm eligible to give any suggestions to people who are really serious about it.

Anyway, I've been eagerly waiting for the rest of this powerful, thought-provoking, must-read-aloud piece to go public. No pressure at all, but I'm sure it will be another "Tea Drinker" to me ;-)

03

06

08:24

J

I believe you weren't so desparate about getting 990, but I'm not so sure about the 'you didn't study hard' part. Well, you might've not, but, who knows, you might've learned more, so much more than those doing hundreds of prep quizzes everyday, right? (You should stop me.)

Well, I guess learning English is alot like doing push-ups and sit-ups; it might help keep you in good shape but it requires alot more to build a great body.

My very basic argument is that each of 990ers (who truly loves TOEIC) should have, in a metaphorical sense, a great body, and he or she should work hard & effectively to have one if doesn't. For short, give TOEIC a good name, if you love it so much.

Well, I guess it's not so hard to confute my argument, but that's what I think.

03

07

13:12

Aya

Point-taking! Yes, it could be possible that I had learned much more than I realized. I might have obtained more from TOEIC related materials such as "Official Book" than what other people do in the same amount of time and effort. It's always difficult to objectively quantify how much you've learned or studied from something, which is a pitfall that I try not to fall into when talking about learning strategies for TOEIC and the like. (Hope I don't sound too arrogant.)

> Well, I guess learning English is alot like doing push-ups and sit-ups; it might help keep you in good shape but it requires alot more to build a great body.

Absolutely. Once you've built a certain amount of muscle, you'll have to maintain it through constant training; otherwise, you'll end up being out of shape too soon ;-) To create a great body, much more is required as you say. But I consider myself blessed to have something that requires lifelong commitment. Life is too boring to spend without it, isn't it?

03

07

19:42

管理者にだけ表示を許可する

この記事のトラックバックURL

http://ayay515.blog111.fc2.com/tb.php/51-cc480378

03

03

コメント

TOEICスピーキングテスト対策クラスが無事に終了

昨日で無事にTOEICスピーキングテスト対策クラスが終了しました。週2回×7週の計14回コース、10人のイエロークラスと18人のグリーンクラスの2クラス開講でした。課題は毎回たんまり出るし、授業中はどんどん発話しないといけないしで、学生は大変だったと思います。レベル分けされていないオープンクラスだったので、(マークシートの)TOEIC900点の学生から300点以下の学生が混在しており、その点では学生もさることながら、講師側にもそれなりの工夫が必要でした。

授業の基本的な流れは、①パワーポイントで6つあるセクションの特徴とコツを理解 ②例題をやってみる ③配布されたテンプレートをもとに自分で「My answer」を作成 ④「My answer」で練習 ⑤初出問題で力試し の5ステップ。1つめのセクションである音読問題については、毎回課題としてパッセージ(1~2つ)が配布され → それを練習して → 次の授業でパートナーと音読し合って互いに評価とフィードバックを与えあう、というタスクを11回やりました。問題集の著者や講師が作ったサンプルアンサー(模範解答)は、そこから表現や論理構成を真似する「英借文」には適した素材ですが、いざ自分で話すときには量が多すぎたり難しすぎたりして、結局「自分のもの」になりにくい。なので自分の内側から生み出される「My answer」でないと、いざというときに使えないものなんですよね。

コースの最後にB5を半分にした紙を配布して、「授業の感想・不満・クレーム(笑)なんでもいいから書いて帰って」と学生にお願いしました。こうした場合、受講生の本音というのは分かりません。単位や成績がかかっていますので、よほどの「猛者」でないかぎり講師に対して辛辣さを含む本音は書いてこない。でもコース終了に対するご褒美を少しはもらいたいわけです、講師としては。学生からもらえる「ちょっぴり盛られた」感謝の言葉が14回分の疲れを癒し、また次のクラスもがんばるど!という思いにさせてくれます。そのコメントと交換で "Do your best!!" と書かれたキットカットを渡して、1人1人と握手してクラスを終えました。受講生のうち9割はアチーブメントテスト(到達度診断テスト)として来週、TOEICスピーキングテストを受験するのでそのお守りのつもりで。学生は「試験の朝食べます!」と感激してくれて、こちらも嬉しくなりました。

もらったコメントを読んでいる時はひとりでに顔がニヤケて怪しい人になってしまうので、決して人前で読んではいけない(笑)。でも自分のブログに記録しておいて、折々読み返すくらいは罪にならないですよね?ちゃんと授業して当たり前、褒められる機会の少ないフリーランスの英語講師はこうした自助努力でメンタルヘルスを保っていくわけでございます。

*普段宿題をやるクセがついていなかったが、この授業でそのクセがついた。 
(えらいぞ)
*先日、会話している自分を見て友達が成長ぶりに驚いてくれて嬉しかった。 
(すごい!)
*最初はつらかったけど、終えてみるとためになったと感じる。 
(こちらも嬉しい)
*名前も知らない先輩に勧められて先生の授業をとったけど、とってよかった。 
(先輩ナイス。今度は君が布教するように)
*先生がみんなに伝えてくれる言葉が、心動かされるものばかりだった。 
(ありがとう)
*先生にはたくさん怒られました。普段は真面目で怒られないタイプです。  
(ウソだ~)
*今までは宿題をちゃんとやってきたのですが、最後だけやってこなくてすみません。自分の甘えです。
(反省している!)
*先生の英語への熱意を聞いてrespect した。 
(いえいえ)
*先生の授業はハードだが、ここまで厳しく勉強しなければ英語を話せるようにならないんだとわかった。
(気づいた時点で進化の第一歩!)
*留学行ってなくても流暢に話して自信を持っている姿に憧れた。 
(照)
*日本にいても話せるようになるんだ! 
(そうそう)
*実は先生の授業取りたくて、時間割を何度か調整しちゃった!  
(嬉しいじゃないか!)
*授業以外の話もモチベーションが上がる。 
(そう言ってもらえてこっちもモチベup)
*私、先生みたいな女性になりたい!毎回かっこいいと思いながら授業受けてた。 
(嬉しすぎるぜ↑)
*塾の講師をやっているので、先生の授業の進め方や課題をやってこなかったときの叱り方が参考になった。
(あなたのその学ぶ姿勢が素晴らしい)

学生のみんな、ついて来てくれてありがとう。  
スポンサーサイト

TEX加藤

私も学期末の感想を見ながら癒されています。記名式なので、何も書いていないのはネガティブだったんだろうな、と思いつつ、生徒の意見を明日への糧にしています。生徒の喜びの声こそが、教える仕事のやりがいですよね。1年間お疲れ様でした。私は再来週5日間の集中講座を行うことになりました。うな丼と生徒の笑顔を励みにして頑張ろうと思います。

03

05

01:20

Aya

TEXさんが担当される学生のコメントには可愛いイラストが添えられていることが多いですが、それは先生に対する信頼と親近感(=これ大事)のあらわれだと思います。講師の仕事は受講生からダイレクトに反応がもらえるので緊張もしますが、それだけやりがいも感じますよね。1年間お疲れ様でした。
春季集中講座も担当されるんですね。学生はラッキーだなぁ。うな正5連チャンが個人的に羨ましい!


03

05

15:18

このコメントは管理人のみ閲覧できます

03

05

21:51

Aya

Thank you for sharing the speech draft you've been working on for days!

Every time I read your speech, I cannot help thinking "He should make his living as a professional speech writer!" Honestly, I'd like you to write English speeches for Japanese politicians who have to show their global presence in the interest of our country ;-) Or at least, I'd like you to be MY speechwriter in case that I need to make a powerful, decent, and nicely constructed English speech to attract a huge audience. (It's very unlikely, though.)

Looking back my English learning life after achieving 990 a few years ago, I can't deny that something must've changed. Career-wise, achieving 990 gave me "face validity" as an instructor who teaches TOEIC classes to gain trust from my students. In terms of English-learning, nothing significant happened to me since then, actually. I conceive that it's partly because I didn't aim to achieve 990 in the first place. You may not believe it, but I was not very desperate to be a 990 achiever at that time and did not study hard to become one as many TOEIC learners do that I know of. What I was thinking then is "It's nice to achieve 990 SOMETIME in the future..." and the like. So I sometimes wonder whether I'm eligible to give any suggestions to people who are really serious about it.

Anyway, I've been eagerly waiting for the rest of this powerful, thought-provoking, must-read-aloud piece to go public. No pressure at all, but I'm sure it will be another "Tea Drinker" to me ;-)

03

06

08:24

J

I believe you weren't so desparate about getting 990, but I'm not so sure about the 'you didn't study hard' part. Well, you might've not, but, who knows, you might've learned more, so much more than those doing hundreds of prep quizzes everyday, right? (You should stop me.)

Well, I guess learning English is alot like doing push-ups and sit-ups; it might help keep you in good shape but it requires alot more to build a great body.

My very basic argument is that each of 990ers (who truly loves TOEIC) should have, in a metaphorical sense, a great body, and he or she should work hard & effectively to have one if doesn't. For short, give TOEIC a good name, if you love it so much.

Well, I guess it's not so hard to confute my argument, but that's what I think.

03

07

13:12

Aya

Point-taking! Yes, it could be possible that I had learned much more than I realized. I might have obtained more from TOEIC related materials such as "Official Book" than what other people do in the same amount of time and effort. It's always difficult to objectively quantify how much you've learned or studied from something, which is a pitfall that I try not to fall into when talking about learning strategies for TOEIC and the like. (Hope I don't sound too arrogant.)

> Well, I guess learning English is alot like doing push-ups and sit-ups; it might help keep you in good shape but it requires alot more to build a great body.

Absolutely. Once you've built a certain amount of muscle, you'll have to maintain it through constant training; otherwise, you'll end up being out of shape too soon ;-) To create a great body, much more is required as you say. But I consider myself blessed to have something that requires lifelong commitment. Life is too boring to spend without it, isn't it?

03

07

19:42

管理者にだけ表示を許可する

この記事のトラックバックURL

http://ayay515.blog111.fc2.com/tb.php/51-cc480378

プロフィール

Aya

Author:Aya
English learner

検索フォーム

Designed by

Ad

上記広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。新しい記事を書くことで広告を消せます。